Advent je připomínkou toho, že náš Král Ježíš Kristus přišel, přichází a znovu přijde; je výzvou napravit své životy podle této pravdy, výzvou odložit skutky tmy a obléct skutky světla a spravedlnosti. Je pobídkou vyčistit naše srdce a domovy od hříchu a proměnit je v domy modliteb.
Kázáno v Karlových Varech 3. 12. 2023.
Poznámky ke kázání:
1. svědek: Epištola: Ř 13:8-14
– v. 8 – ne pouhé nedlužení (půjčky na podnikání, půjčky potřebným); přijali jsme Boží milost, a proto závazek lásky vůči všem
– v. 8-10 – přiblížil se den, přiblížila se plnost; shrnutí neznamená, že můžeme zapomenout
– v. 11 – „víte také“ = „vždyť víte“; láska motivovaná tím, že každý den se blíží Pánův příchod
– v. 12 – „noc“ = starozákonní doba, „den“ = plnost Nové smlouvy; stále směřujeme k Pánu a věčnosti
– srov. Gen 19:15 – odchod ze sodomské noci do nového dne; protože jsme na této cestě ze tmy do světla, máme odložit staré, hříšné, světské
– „odložme“ a „oblečme“ – cílené odkládání hříchu
– v. 13 – „jako ve dne“ – „žije jako novosmlouvané / věčnosťané / nebešťané“; žijte podle budoucnosti práva, uctívání, spravedlnosti, která přichází už teď
– v. 14 – hřích kontrastován s cíleným oblékáním Krista (nejdřív potřebujeme hledět, potřebujeme Boží proměnu, ne naši imitaci)
2. svědek: Evangelium: Mt 21:1-13
– opakování z Květné neděle
– v. 1-3 – Ježíš posílající učedníky z Hory nanebevstoupení; stejně posílá i nás, abychom mu připravili cestu; „Betfage“ = „Dům nezralých fíků“ – Jeruzalém má nezralé fíky (v. 18-21), nenese ovoce, a tak je proklet; Betfage také nepřipravená, nenesoucí náležité ovoce, ale činí pokání a přijímá Ježíše
– v. 4-5 – naplnění Za 9:8-11: Hospodin přicházející do svého domu, vidí útlak a odstraní ho; Hospodin přicházející jako oslavovaný Král míru; nastolení míru, pokojná vláda nad národy; ustanovení smlouvy v krvi, vysvobození z modlářství
– v. 6-8 – roucho jako symbol úřadu/člověka, poddanství Králi; rozprostírání rouch na jediném dalším místě v Písmu; 2. Kr 9:1-13, kde Jehú jako Hospodinův Pomazaný Král vybíjí achabovský dům bezbožníků a modlářů a Jezábel; pomsta krve Hospodinových proroků, není, kdo by pohřbíval – vše se naplňuje v Pánu a pádu Jeruzaléma; Ježíš jako větší Jehú = „On je Hospodin“
– palmové větve spojené se svátkem stánků, kdy se přináší 70 obětí jako sklizení národů (např. Lev 23:40)
– v. 9 – Ježíš vyhlášen za davidovského krále; „požehnaný, který přichází“ i „Hosana“ (= „zachraň teď“) odkaz do Ž 118, mesiášský žalm volají po nedůvěře v přední muže; kde Hospodin přichází v záchraně; Boží záměr zavržení Mesiáše, na kterém postaven nový chrám; nové ustanovení svátku a nových obětí
– v. 10-13 – a tak se potřebujeme ujistit, že jsme ti, kdo vítají Pána, kdo se upínají k Jeho příchodu a slaví ho; ti, kdo Ho předkládají jako Božího posla; ty, kdo jsou domem modlitby, a ne jeskyní lupičů; čas učinit sebe a své domy domem modlitby