O Vánocích se stalo něco mnohem víc, než že se „jen“ narodil Syn Davidův. Narodil se nový Izák. Poprvé se nadechl nový Adam. Naplnil se předobraz toho, že žena byla vzata z muže. Přišel nový svět. Bůh navštívil svůj lid – a to ne proto, aby mu „jen“ odpustil hříchy, ale aby ho z hříchů vysvobodil.


Kázáno v Karlových Varech 31. 12. 2023.


Poznámky ke kázání:

1. svědek: Epištola: Ga 4:1-7

– v. 1 – „říkám tedy“: pokračování argumentu, od Ga 3:23-4:9; v Kristu jsme všichni Abrahamův lid, a to lid dovedený k dospělosti; ne adopce otroka, ale dospění: Dt 14:1

– v. 1-3 – náš Otec ustanovil vychovatele, který nás vedl k dospělosti: zákon (Ga 3:24) a celé staré fungování světa (Ga 4:8-9), protože do živlů zjevně patří i „tolerované“ pohanství; srov. Sk 17:29-31; 14:15-16

– v. 4-5 – „plnost času“ jako věc naší minulosti

– „vyslal svého Syna“ – když odhlédneme od trojiční teologie, Boží syn je Adam (L 3:38); v plnosti času Bůh posílá nového Adama;

– „narozeného z ženy“ – chiasmus: Syna – pod zákonem – vykoupil – pod zákonem – abychom byli syny; Staré stvoření – Adam – žena Eva – pád – žena Marie/Církev – Adam – Nové stvoření

– v. 5-7 – a tak přijímáme výsady dospělého synovství


2. svědek: Evangelium: Mt 1:18-21

– v. 1-2 – Syn Davidův – Mesiáš, královský titul; Syn Abrahamův – nový zázračný syn, obětovaný jako Izák, Abrahamovo símě, 

– zároveň chiasmus JK-D-A-A (2)-D (6)-JK (16); Ježíš jako Alfa a Omega, jako Otec Izraele i Syn, jako Praotec Izraele (Izrael je Boží syn, Ex 4:22-23), tedy Bůh, a jako dokonalý Izraelec

– v. 16-17 – máme tu dalšího Jákobova syna Josefa, který je spravedlivý a zbožný; dalšího Josefa, který má sny; dalšího Josefa, který kvůli snům a na základě klamu odchází do Egypta, a tak nakonec zachraňuje Boží lid; další Josef, který je královský (Egypt) a „Syn Davidův“; další Josef, který dává světu chléb (života)

– v. 18-20 –  „spravedlivý A“ – milosrdenství vždycky bylo součástí zákona; „počato z Ducha“ – srov. Ga 4:22-29

– v. 21 – Ježíš = „Hospodin je záchrana“ či „Hospodin zachraňuje“, neboť „On vysvobodí svůj lid“; „Hospodin“ = „On“, odkaz do Ž 130:7-8; ten, který se rodí, je Hospodin; potvrzeno i v Mt 1:23; Hospodin přichází ne proto, aby nám jen odpustil, ale aby nás skutečně vysvobodil